De weg uit de macht-verzet spiraal?
‘Ik zit al 30 jaar in het vak, maar niets werkt meer…’, verzucht een door de wol geverfde leerkracht, terwijl we samen een kop koffie drinken. De leerlingen zijn brutaler, wat meer losgeslagen lijkt het soms wel. Of juist depressiever. Ik weet dat het allemaal klopt en ik herken het trouwens ook. Er moet iets gebeuren…
Corona is voorbij, maar de gevolgen van corona bepaald nog niet.
Het gevaar is dat we als reactie op al die onrust in de repressie schieten. Dat we meer gaan straffen bijvoorbeeld. Maar ik weet dat dat niet de koninklijke route is. Straffen als reden voor gedragsverandering werkt bij kinderen voor hun twaalfde, nauwelijks na hun twaalfde. Het antwoord op alle onrust is dus niet repressie, maar pedagogiek. We kunnen niet anders. Gelukkig is het een krachtig middel. Tenminste, als we het belangrijk maken met elkaar.
Al tijdens corona besloot ik pedagogische online videocolleges te maken. Ik huurde een studio, richtte Nul18 op, zocht er de juiste mensen bij en we begeleiden nu scholen in het steviger maken van hun pedagogiek. Laatst verwoordde een directeur het heel mooi. ‘Het zijn geen kosten, maar investeringen. Omdat het resultaat oplevert’.
Het antwoord in deze onzekere tijden is dus vreemd genoeg niet minder doen, maar net even iets meer doen. Als je de vruchten daarvan gaat plukken, geeft dat leerkrachten uiteindelijk meer energie dan dat het ze kost.
Wil jij aankomend schooljaar ondersteund worden in het versterken van de pedagogische cultuur bij jou op school? Of heb je interesse in ons congres dat we exclusief voor startende leerkrachten organiseren? Neem dan contact op met Joris Geerards
Met pedagogische groet!

Samenwerken?
Wil jij aankomend schooljaar ondersteund worden in het versterken van de pedagogisch cultuur bij jou op school?