Waarom Nul18?
Het bestaansrecht van een school is uiteindelijk kennisoverdracht. Dan hebben we het over didactiek. Maar op een school vindt natuurlijk niet alleen kennisoverdracht plaats. Een school is ook een pedagogisch instituut. De pedagogiek ‘opent’ de leerlingen en de klas waardoor ruimte ontstaat voor kennisoverdracht. Daarmee vormt pedagogiek het fundament onder didactiek.
Naast kennisoverdracht vindt op een school ook persoonsvorming plaats. Een school bouwt immers mee aan wat voor mens een leerling uiteindelijk wordt. Een school socialiseert.
Naast effectieve didactiek en persoonsvorming is een belangrijk derde product van pedagogiek klassenmanagement. We kunnen nog zoveel mooie lesvormen verzinnen, als de pedagogiek in een klas niet op het vereiste niveau is, wordt orde houden een moeilijk verhaal. We werken met kinderen. Het zijn mensen in ontwikkeling waarvan we nog geen volwassen gedrag mogen verwachten. Dat vraagt voldoende pedagogische kennis en vaardigheid van onze kant. Het besef van de betekenis van pedagogiek is voor een school dus van groot belang.
Het leraarschap is een werkelijk vak dat serieus moet worden genomen. We moeten, net zoals dat in andere beroepen gebeurt onze kennis onderhouden.
Nul18 helpt scholen om zich op dat vlak te blijven ontwikkelen. We maken online pedagogische videocolleges, verzorgen lezingen, teamdagen en ouderavonden.
Maar we helpen ook als er in een team ruis op de lijn zit en ondersteunen bij de pedagogische profilering van een school.
We stellen alles in het werk om de pedagogiek in het onderwijs zo stevig mogelijk te maken, zodat leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
Steven Pont
Steven is de initiatiefnemer van Nul18. In gesprekken met scholen en kinderdagverblijven ontdekte hij dat er een sterke behoefte is aan structurele aandacht rond het pedagogisch klimaat.
Steven startte als onderwijzer en is nu ontwikkelingspsycholoog, systeemtherapeut en mediator. Verder is hij auteur van verschillende boeken over de ontwikkelingspsychologie en de systeemtheorie. Hij schrijft columns en treedt geregeld op in de media rond onderwerpen die te maken hebben met kind, gezin en onderwijs. In zijn podcast, Bennis en Pontcast, bespreekt hij de ontwikkeling van kinderen tussen de 0 en 18 jaar.